پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

رونمایی و نقد کتاب «سیمای زن در آثار نقاشان معاصر ایران»

چکیده: نشست رونمایی و نقد کتاب «سیمای زن در آثار نقاشان  معاصر ایران» نوشته دکتر فاطمه هنری‌مهر، استاد دانشگاه الزهرا، دوشنبه 26 آذرماه ۱۳۹۷ در محل گالری نظرگاه پژوهشکدۀ نظر برگزار شد.

اعضای پانل:

  • زهرا پاکزاد
  • پریسا شادقزوینی
  • بهنام زنگی
  • شهره جوادی

نشست رونمایی و نقد کتاب «سیمای زن در آثار نقاشان  معاصر ایران» نوشته دکتر فاطمه هنری‌مهر، استاد دانشگاه الزهرا، دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۷در محل گالری نظرگاه پژوهشکدۀ نظر برگزار شد.

موضوعیت کتاب مبنی بر تاریخ‌نگاری هنر با تمرکز بر یک سوژۀ خاص، نقش زن، مهم‌ترین وجه تمایزی است که کتاب حاضر را از دیگر کتاب‌های تاریخ هنر که صرفاً کرونولوژیک و خطی بوده جدا می‌سازد.

از یک سو انتخاب و تحلیل آثار بدون پیش‌داوری‌های مذهبی، سیاسی، اجتماعی و حتی زیبایی شناسانه و از سوی دیگر عدم روایت‌پردازی و داستان‌سرایی‌های شخصی در تحلیل آثار از دیگر مشخصه‌های کتاب دکتر هنری مهر به شمار می‌رود.

تأکید کتاب بر مشروعیت‌بخشی به نقش زنان به عنوان یک قشر روشنفکر، هنرمند، متفکر و صاحب‌نظر نه تنها از نگاه فمنیستی ناشی نمی‌شود که بی‌شائبه بر اهمیت جایگاه زنان صحه می‌گذارد.

زیبایی‌شناسی حضور زن در آثار نقاشی ایران را می‌توان لبۀ تیغ افتراقات دو رویکرد کلان وابسته و مستقل دانست؛ چنانکه حضور زن در رویکرد رسمی تابع ایدئولوژی بوده و گویی بیرون از خود زن است در حالی که در رویکرد دیگر هویت زن فارغ از هرگونه قواعد دستوری، مستقل پرداخته می‌شود.

رونمایی و نقد کتاب «سیمای زن در آثار نقاشان معاصر ایران»

در  نمایشگاه نقاشی هنرمندان زن که به مناسبت رونمایی کتاب حاضر نیز برگزار شد منتقدین و صاحب‌نظران بر این باور شدند که غلبۀ عناصر بصری زنانه و احساس لطیف و شاعرانه در همۀ آثار قابل پیگیری است. همچنین بر این موضوع تأکید شد که ضمن توجه به اهمیت نقش زنان در هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی هم به عنوان سوژه و هم به عنوان آفرینش‌گر می‌بایست از هرگونه رویکردهای جنسیتی در تمنیات و خواسته‌های صنفی پرهیز شود و از جایگاه و سهم برابر نسبت به حضور در رخدادهای هنری برخوردار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب