دغدغۀ ادامه‌دار چهرۀ غیرفرهنگی اطراف تئاتر شهر

دبیر جشنوارۀ تئاتر فجر گفت: « تئاتر شهر به‌خاطر بساط دست‌فروشان چهره‌ای غیرفرهنگی به خود گرفته است».

دغدغۀ ادامه‌دار چهرۀ غیرفرهنگی تئاتر شهر

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سی‌و هفتمین جشنوارۀ تئاتر فجر، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره با دکتر نصرالله آبادیان شهردار منطقۀ ۱۱ دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این جلسه نادر برهانی‌مرند گفت: «حالا دیگر جشنوارۀ فجر تبدیل به یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر در جهان شده و کشورهای مختلف تمایل به حضور و شرکت در جشنوارۀ ما را دارند. بنابراین با وجود حضور مهمانان مهم فرهنگی‌، برد  این رویداد بسیار بالا است».

وی به عنوان نمونه به مسألۀ فضای اطراف تئاتر شهر اشاره کرد که با وجود بساط دست‌فروشان چهره‌ای کریه و غیر‌فرهنگی به خود گرفته است.

برهانی افزود: «ما دوست نداریم نگاه میهمانان خارجی حتی مهمانان ملی به مهم‌ترین پایگاه تئاتری کشور، شکل بدی داشته باشد».

برهانی مرند تأکید کرد: «اگر هم قرار است بساطی باشد بساط فروش کالاهای فرهنگی باشد».

دکتر نصرالله آبادیان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: «امسال چهارمین سالی است که در شهرداری منطقۀ ۱۱ و در کنار اهالی تئاتر هستم».

وی ادامه داد: «اگر امروز وضعیت تئاتر شهر به این شکل است به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط گذشته است. مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است که پروژۀ مرمت و پیرایش محیط اطراف تئاتر شهر انجام بشود یا نه؟ در این زمینه با تک‌تک زیرمدخل‌ها و کنش‌گرهای محله صحبت شده است. ما به دنبال انجام کار اساسی برای این منطقه و اطراف تئاتر شهر بودیم و بالاخره موفق شدیم در این‌باره به نتیجه برسیم. بعد از سه سال تحقیق و بررسی و جلسات متعدد این پروژه به سمت اجرایی‌شدن پیش می‌رود و هم اکنون در حال مرمت و پیرایش ساختمان‌های اطراف تئاتر شهر و تالار وحدت هستیم».

شهردار سابق منطقۀ ۹ افزود: «این کار از جنس باز‌زنده‌سازی است ، یعنی باز طراحی محیطی که در گذشته خلق شده و احتیاج به بازنگری دارد. این پروژه می‌تواند بزرگ‌ترین و موثرترین پروژۀ کالبدی از جنس مداخلات در بافت‌های فرهنگی بعد از انقلاب باشد. به همین دلیل همت بزرگی برای انجام آن لازم و نیازمند زمان است. این پروژه به شکل فاز به فاز پیش می‌رود و در این زمینه سازمان‌ها و نهادهای متعددی با ما همکاری می‌کنند. ازجمله: «سازمان زیباسازی شهرداری تهران ، شرکت توسعۀ فضای فرهنگی شهرداری، معاونین شهرسازی و اجتماعی شهرداری تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران».

آبادیان با اشاره به این که از سال ۱۳۵۱ تا به حال هیچ تغییری در پارک دانشجو انجام نشده گفت: «ما برای اولین‌بار از مرکز پژوهش دانشگاه تهران خواستیم بازطراحی این فضا را انجام دهد. محوطه‌ای که باید در خدمت هنر و تئاتر و دارای طراحی یک‌دست و ویژه‌ای باشد».

او همچنین گفت: «در جلسۀ سیاست‌گذاری پروژۀ توسعۀ بافت‌های فرهنگی مطرح شده که تا ایام دهۀ فجر باید تغییرات آن محدوده احساس شود و امیدواریم که این اتفاق بیفتد».

وی افزود: «همچنین ما سعی کردیم دایرۀ این پروژه را گسترده‌تر کنیم که شامل محلۀ رودکی، خیابان ولی‌عصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان حافظ و انقلاب است. یعنی حدفاصل تئاتر شهر و تالار وحدت. چون ما اعتقاد داریم چارچوب تئاتر ، فقط دیوارهای تئاتر شهر یا تالار وحدت نیست و باید پیشخوان فرهنگی اطراف تئاتر شهر در دست تئاتری‌ها باشد. در حقیقت محوطۀ اطراف تئاتر شهر باید تبدیل به یک گذر فرهنگی شود».

مشاور سابق معاونت امور مناطق شهرداری تهران، افزود: «می‌توان با برنامه‌ای دقیق فضای پارک دانشجو را از کسانی که آن منطقه را به محیط ناهنجار تبدیل کرده‌اند گرفت و به فضای تئاتر و فرهنگی اختصاص داد. پیشنهاد ما اجرای تئاتر و برنامه‌های مرتبط در محوطه و اطراف تئاتر شهر است. به جای دست‌فروشی در آن محدوده باید تئاتر یا برنامه‌های فرهنگی مثل نمایشگاه فرهنگی، آموزشی، تئاتری برقرار باشد تا وقتی مردم از مترو و اتوبوس بیرون می‌آیند با یک فضای فرهنگی_تئاتری مواجه شوند».

نصراله آبادیان در ادامه گفت: «ما نیز در بخش کمک‌های سخت‌افزاری که برای برگزاری شایستۀ جشنواره  تئاتر فجر در آن محوطه نیاز است، اعلام آمادگی می‌کنیم. مخصوصاً اگر  نمایش‌های جشنواره با رویکرد ارتقا فرهنگ شهروندی باشد، که در این صورت معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران و ادارۀ کل آموزش شهروندی هم کمک‌هایی خواهند کرد. مردم دوست دارند در آن منطقه فقط رویدادهای هنری_تئاتری ببینند».

شهردار منطقۀ ۱۱ دربارۀ جمع‌آوری دست‌فروش‌های محدودۀ تئاتر شهرگفت: «ما پیش از این طرح‌های مبارزه با سد معبر را در آن منطقه اجرا کردیم که کار بسیار سختی است و همراهی نهادهای قضایی و نظامی را هم می‌طلبد. اما به شما نوید این را می‌دهیم که امسال در زمان جشنواره شما این نگرانی را نداشته باشید».

وحید لک مدیر بخش تبلیغات و تشریفات جشنواره در ادامۀ این بحث گفت: «این طرح‌ها و حمایت‌های شما بسیار خوشحال‌کننده است، اما موضوع تأمین مالی گروه‌هایی که نمایش‌های خیابانی و شهری اجرا می‌کنند، همیشه مسأله بوده است که امیدواریم با یاری شما بتوانیم بر این مشکل نیز فائق بیاییم».

وی سپس بحث تبلیغات محیطی جشنواره و همچنین نیاز به پارکینگ برای ایام جشنواره را مطرح کرد که دکتر آبادیان قول همکاری‌های لازم در این زمینه را دادند.

آبادیان در ادامۀ بحث حمایت از تئاترگفت: «ما در حمایت از تئاتر مجوز چند سالن خصوصی را صادر کردیم».

برهانی‌مرند در این‌باره گفت: «با تدبیر یکی از دبیران جشنواره در چند سال گذشته بخشی به نام به علاوۀ فجر در جشنواره اضافه شد که بخش بسیار خوبی است. مانند همۀ جشنواره‌های مهم دنیا که بخش حاشیۀ آنها مهم‌تر و قابل‌توجه‌تر از اصل است این بخش هم می‌تواند بسیار قابل توجه و فراگیر باشد. اما متأسفانه از زمان ایجاد سالن‌های خصوصی بی‌اعتمادی بین سالن‌های خصوصی و دولتی وجود داشته است. به نظر من چشم‌انداز تئاتر فجر بخش خصوصی است و توجه به این بخش می‌تواند آیندۀ خوبی برای تئاتر باشد».

او ادامه داد: «امسال ما تصمیم گرفتیم در اختتامیۀ جشنواره به ۳ سالن خصوصی که در ایام جشنواره برنامه‌های فرهنگی در شأن جشنواره داشته باشند، جایزه بدهیم. شرط ما با سالن‌ها این است که در آن ایام کار فرهنگی مناسب و در شأن جشنواره انجام بدهند. اما آنها خواهان بودجه‌ای در این زمینه هستند که با توجه به شرایط امسال جشنواره، پرداخت آن مبلغ برای ما میسر نیست».

آبادیان در ادامۀ این بحث افزود: «اگر برنامه‌های این سالن‌ها در آن ایام فرهنگی و به خصوص با رویکرد فرهنگ شهروندی باشد ما می توانیم در این بخش همکاری‌هایی داشته باشیم. ان‌شاالله طی جلسات بعدی با شما و مدیر این بخش بتوانیم به ساختار مناسبی برسیم و تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه امضا کنیم».

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

ممنوعیت نمای رومی ؛ پیروزی یا قبول شکست؟

هر از چند گاهی خبر می‌رسد که در برخی شهرها استفاده از نمای رومی ممنوع گردیده است. عده ای از معماران و دانشجویان از تصویب این گونه ممنوعیت‌ها استقبال می‌کنند