برج آزادی مادر انقلاب ایران است

درحالی‌که در آستانۀ ۴۷ سالگی برج آزادی قرار داریم و مرمت، حفظ و احیای این بنای تاریخی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد، یکی از اعضای شهر تهران معتقد است: «آنچه که می‌تواند حفظ و مرمت این بنای فاخر را بیش از گذشته مطرح کند، کاربردی‌کردن آن است. در این میان مرمت برج آزادی در دستور کار قرار گرفته است».

برج آزادی مادر انقلاب ایران است

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ برج آزادی به عنوان نمادی برای شهر تهران به روایتی در دی ماه و به روایتی مهر ماه ۱۳۵۰ هجری‌شمسی گشایش یافت.

برج آزادی با الهام از چهارتاقی‌های ایرانی روی چهار‌پایه استوار شده است. این پایه‌ها در امتداد خود پیچ می‌خورند و داخل بنا به یک گنبد هرمی شکسته می‌رسند. به‌این ترتیب کل بنا به یک گنبد اشاره دارد؛ زیرا به باور حسین امانت، گنبد، دستاورد بزرگ معماری ایران و مظهر نبوغ معماران این سرزمین است. بنا دارای دو قوس بزرگ رو به شرق و غرب است و حالتی دروازه‌گونه‌ دارد. قوس زیرین به شکل هلالی و ملهم از ایوان مدائن است و قوس بالایی به شکل جناغی با الهام از معماری دوران اسلامی ساخته شده. به‌این‌ترتیب دو دورۀ بزرگ معماری تاریخی ایران در برج آزادی بازتاب یافته است. همچنین، میدان پیرامون برج با الهام از کاشی‌کاری فضای زیرین گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان طراحی شده است.

با وجود آنکه ۴ دهه از عمر این برج که در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده، می‌گذرد و مرمت و حفظ و احیای آن بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد؛ اما همچنان مسئولان شهری از قرار‌گرفتن طرح مرمت این بنا در دستور کار شورای شهر و شهرداری خبر می‌دهند.

زهرا نژادبهرام (عضو شورای شهر تهران) دربارۀ مرمت این برج به ایلنا گفت: «دقیقاً نمی‌دانم طرح مرمت برج آزادی به کجا رسید اما می‌دانم در دست اجرا بود. با توجه به آنکه برج آزادی یکی از نمادهای اصلی شهر تهران و ازجمله آثار فاخر ما به حساب می‌آید، سازمان میراث فرهنگی نیز نسبت به مرمت آن فعال شده بود. البته شهرداری منطقۀ ۹ نیز جهت رونق‌بخشی به کارکردهای برج آزادی فعالیت‌هایی دارد. در این میان طی سال گذشته شاهد آن بودیم که دو برنامۀ نورپردازی تدارک دیده شده بود».

او با اشاره به آنکه رونق برج آزادی فرصت بیشتری برای مرمت این اثر تاریخی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: «مرمت برج آزادی مدت‌هاست که مد‌نظر مدیران بوده و هست و نباید فراموش کرد که برج آزادی نماد شهر تهران است و قابل مقایسه با هیچ‌یک از نمادهای معاصر شهر نیست. این برج در وردی تهران قرار دارد و نوع معماری آن بسیار فاخر است. البته این برج تنها نماد شهر تهران است که می‌تواند به لحاظ فرهنگی،‌ سیاسی،‌ اجتماعی و اقتصادی مطرح شود».

نژادبهرام با اعتقاد به آنکه سبک معماری برج میلاد فاخر است، گفت: «در ساخت این برج نه تنها از سبک معماری اسلامی بهره گرفته شده بلکه شاهد معماری باستانی و معماری مدرن در کنار هم هستیم. این معماری‌ها در بسترهای مختلف و با زوایای مختلف مد‌نظر قرار گرفته است».

به گفتۀ این عضو شورای شهر تهران؛ برج آزادی محور تاریخ معاصر سیاسی ایران و به نوعی مادر انقلاب ایران است. چراکه تمام تظاهرات‌ها در این منطقه انجام شده و بستر تعامل سیاسی مردم ایران در اینجا شکل گرفته است.

او با تأکید برآنکه ترمیم و مرت برج آزادی یک مسئلۀ جدی است، گفت: «شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی باید در خصوص این مهم اقدامات لازم را انجام دهند. می‌دانم که در دورۀ ریاست قالیباف، مرمت‌هایی در خصوص این برج انجام شد و در دورۀ جدید هم این مهم در دستور کار ما قرار دارد. شهرداری منطقۀ ۹ نیز به جد درصدد حفظ و مرمت این بنای فاخر است».

نژادبهرام معتقد است: «آنچه که می‌تواند حفظ و مرمت این بنای فاخر را بیش از گذشته مطرح کند، کاربردی‌کردن آن است. شهرداری منطقه در این عرصه پیشگام است و در ظرفیت‌های مختلف از امکانات موجود بهره می‌جوید. ادامه مرمت برج آزادی در دور جدید ریاست شهرداری و شورای شهر در دستور کار قرار دارد».

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

رهاورد گردشگری برای شهر

رهاورد گردشگری برای شهر

ردپای توسعۀ گردشگری انبوه در میانۀ قرن ۱۹ میلادی است و با عمومی‌شدن مفهوم اوقات فراغت در قرن بیستم، گردشگری جایگاه ویژه­‌ای یافت