اوفک آخرین سد ورود لوح‌های هخامنشی به ایران

اوفک ، «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا» آخرین سد ورود لوح‌های هخامنشی به ایران است، که ۸۳ سال پیش براساس مصوبۀ وقت دولت، برای مطالعه به آمریکا رفت با وجود انجام اقدامات اولیۀ سازمان میراث فرهنگی، اکنون منتظر جواب این نهاد است تا با صدور مجوزهای لازم، به ایران برگردانده شود.

اوفک آخرین سد ورود لوح‌های هخامنشی به ایران

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: «با وجود آن‌که کارهای اولیۀ استرداد الواح هخامنشی به ایران انجام شده است اما برای تحقق این مهم در انتظار جواب اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) هستیم تا مجوزهای لازم برای بازگشت الواح هخامنشی را صادر کند».

او با بیان این‌که مؤسسۀ شرق‌شناسی شیکاگو نیز بهانه‌هایی مانند بسته‌بندی آثار را مطرح کرده است، می‌گوید:‌ «ما همیشه تأکید داریم که همۀ الواح باید هم‌زمان به ایران برگردند، چون درحال حاضر حدود دو تا سه هزار لوح بسته‌بندی شده است اما بر اساس تخمین ما ۱۲ هزار لوح سالم و تعداد زیادی از قطعات شکسته باید در یک محموله به ایران برگردانده شوند».

وی با اشاره به شماره‌گذاری تمام لوح‌ها، اظهار می‌کند: «به محض آنکه اوفک اجازۀ لازم را صادر کند، حاضر هستیم تعدادی از کارشناسان را از ایران به آمریکا بفرستیم تا در کار بسته‌بندی و تحویل‌گیری الواح کمک کنند».

طالبیان اما معتقد است: «هر‌چند بسته‌بندی کامل آثار و تحویل آن‌ها تا در موزۀ ملی ایران از جمله مسئولیت‌های مؤسسۀ شرق‌شناسی آمریکاست، اما با توجه به شرایط موجود و مشکلاتی که در حوزۀ بیمه با آن روبه‌رو هستیم،‌ ترجیح می‌دهیم به محض آنکه مجوز از گمرک آمریکا صادر شد، الواح هخامنشی را به ایران بازگردانیم، این کار در اولویت ما قرار دارد».

او همچنین دربارۀ وضعیت بیمۀ لوح‌های هخامنشی می‌افزاید: «با توجه به شرایط موجود، بیمه‌های آمریکا این الواح را در بازگشت به ایران بیمه نمی‌کنند. مسائلی در این زمینه مطرح شده است، همان‌طور که توانستیم راهکاری برای بازگشت سردیس سرباز هخامنشی به ایران پیدا کنیم، راه‌هایی نیز برای بازگشت سریع‌تر الواح هخامنشی به ایران پیدا می‌کنیم».

فاز اول «لیست قرمز» آثار تاریخی تکمیل شده

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همچنین دربارۀ آخرین وضعیت پرونده‌های در دست بررسی بخش حقوقی سازمان برای استرداد آثار تاریخی ایران در دیگر کشورها و عملکرد «لیست قرمز» می‌گوید: «در حال حاضر با همۀ کشورها تعامل خوبی نداریم که بخواهیم در این حد پیگیری کنیم، معمولاً کشورهایی که براساس تفاهم‌نامه‌های دولتی اثری را به کشور خود منتقل کرده‌اند در کاتالوگ‌های خود به معرفی آثار موزه‌ای‌شان می‌پردازند، که آن‌ها مشکلی ندارند، اما نمی‌توانیم قضاوت کنیم اکنون در کدام موزه در کدام کشور چه آثاری از ایران به صورت غیرقانونی رفته است».

طالبیان با این وجود تأکید می‌کند: «آن چه که مسلم است قطعاتِ آثاری تاریخی از کشور بیرون رفته‌اند و در بسیاری از زیرزمین‌های موزه دنیا این قطعات را نگه‌داری می‌کنند، اما باید روند بازپس‌گیری آن‌ها را به تدریج پیگیری کرد، هنوز اطلاعاتمان کامل نیست».

وی با بیان این‌که تاکنون مرحلۀ اول تهیۀ «لیست قرمز» که شامل یک‌سری آئین‌نامه بوده، انجام شده است، بیان می‌کند: «این لیست برای موزه‌های زیرنظر سازمان میراث‌فرهنگی و موزه‌های ایکوم در حال تهیه است، اما هنوز دو فاز دیگر آن در حال انجام است که باید با همکاری ایکوم جهانی تکمیل شود».

او ادامه می‌دهد: «تهیۀ لیست قرمز یک فرمت دارد و در سه فاز معمولاً تهیه می‌شود. که اکنون فاز اول به زبان فرانسوی در دست آماده‌شدن است و باید کلیات آن را آماده کرد، در این زمینه  با همکاران ایکوم کشور فرانسه ارتباط داریم».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

نسبت معماری با تکنولوژی

نسبت معماری با تکنولوژی

بردار علم و هنر در دورۀ سنت بر هم منطبق بود و هنرها قهراً واجد صفات علمی هم می‌شدند. از این روست که معماری سنتی هم شاهکار هنر شناخته می‌شود و هم شاهکار تکنولوژی که هر دو به دست یک نفر محقق می‌شد