گفتگو با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

سعید اوحدی رئیس سابق سازمان حج‌ و زیارت هفت‌ ماهی است که بر کرسی یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی کشور با عنوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تکیه زده است. سازمانی که از هر منظر یکی از تأثیرگذارترین نهادهای اجرایی در زمینۀ سیاستگذاری فرهنگ عمومی در کشور است. از سینما تا تئاتر و از موسیقی تا تلویزیون و هنرهای تجسمی، موزه و خانه_موزه، کتابخانه و سالن‌های چندمنظوره تنها بخشی از امکانات این سازمان برای تحقق سیاست‌های کلان آن است که در هیأت امنایی متشکل از مسئولان بزرگترین نهادهای فرهنگی کشور به تصویب و اجرا می‌رسد.

گفتگو با سعید اوحدی با این همه آسان نیست. اصراری بر صراحت ندارد و ترجیح می‌دهد که پاسخهای خود را توأم با دیپلماسی مراودات فرهنگی بدهد با این همه او در گفتگو با مهر دربارۀ بازگویی برخی رویکردهای غلط حاکم بر سازمان تحت امر خود که منجر به نتایج پر هزینه‌ ای برای آن شده است، صراحتاً سخن گفته و از عزم خود برای تغییر رویکرد در برخی از این برنامه‌ ها می‌ گوید.

آنچه در ادامه از نگاه شما می‌ گذرد گفتگوی مهر با سعید اوحدی است که پس از بازدید وی از خبرگزاری مهر در هفتۀ جاری انجام شد.

آقای اوحدی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یکی از قابل اعتناترین هیأت‌ امناهای سازمانهای فرهنگی در کشور را داراست ولی همیشه دربارۀ نوع ارتباط مدیریت سازمان با این هیأت امنا حرف و حدیث‌هایی به میان آمده است. شما روابط خود را با این هیأت امنا چطور تنظیم کرده‌ اید و میزان تأثیرگذاری آنها به صورتی مستقیم در برنامه‌ های سازمان چقدر است؟

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال ۱۳۷۵ تأسیس شده است و از  آن زمان با یک تدبیر حکیمانۀ ابتدا با هفت نفر و بعد از آن با یازده نفر، هیأت امنا کار خودش را به پیش می‌برد. اساسنامۀ سازمان هم در سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌ رسد. دربارۀ ترکیب این هیأت امنا باید گفت که همه ظرفیتهای فرهنگی کشور و مسئولان دستگاه‌ های فرهنگی کشور به‌ عنوان فردی از اعضای هیأت امنای سازمان حضور دارند. از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش تا شهردار و رئیس شورای شهر تهران. از رئیس سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی تا ریاست سازمان بسیج مستضعفین و …

و هماهنگی و ارتباط با این همه مسئول سخت است؟

ببینید در سالهای گذشته علی‌ رغم اینکه باید تلاش می‌ شد تا از این ظرفیت در جهت تحقق رویکردهای سازمان بهره‌ برداری شود، این اتفاق رخ نداد. جلسات این هیأت امنا تنها سالی یکبار برگزار می‌ شد. از توقعات به‌ جا و درست از من این است که بتوانم اعضای هیأت امنا را در ارتباطی تنگاتنگ با سازمان و نهادی که مسئولیتش را برعهده دارد، قرار دهم و قبول دارم که این توقع به‌ جایی است. در این زمینه گامهایی برداشتیم. مثلاً از طریق عضویت وزیر آموزش‌ و پرورش در این هیأت، به بدنۀ این وزارتخانه و دانش‌آموزانش به‌ عنوان مخاطبان و ظرفیت ویژه برنامه‌ های سازمان دسترسی بهتری پیدا کردیم. این اقدام در نهایت در قالب انعقاد یک تفاهم‌ نامۀ دو‌ جانبه میان ما و این وزارتخانه، نهایی و اجرایی شد.

در زمینۀ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با آقای دکتر صالحی جلساتی داشتیم و در ادامه جلساتی با معاونتهای این وزارتخانه که منجر به آماده‌ سازی تفاهم‌ نامه‌ ای برای امضا میان سازمان و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است که امیدواریم منجر به ارتباط بیشتر با بدنۀ این معاونت شود.

و این تفاهم‌ نامه چه موضوعاتی را در بر می‌گیرد؟

در این تفاهم‌ نامه موضوعات مختلفی از جمله مسأله تجهیز کتابخانه‌ های سازمان، برگزاری نمایشگاه کتاب و هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران – که سازمان امسال برای اولین بار در شورای سیاستگذاری آن عضو شده است – در نظر گرفته شده است.

با سازمان بسیج مستضعفین نیز جلسات متعددی برگزار شده است و به تفاهم‌ نامه‌ ای رسیده‌ ایم که نهایی شده و آمادۀ امضا است. توقع ما به عنوان سازمان فرهنگی هنری این است که شاهد حضور جدی‌ تر اعضای هیأت امنا در این مشارکت باشیم به همین خاطر در تلاشیم که هر فصل یعنی هر سه ماه یکبار جلسات هیأت امنای سازمان را برگزار کنیم که قبلاً سالانه یکبار بوده است.

گویا به‌ تازگی هیأت امنای سازمان با تغییراتی در اسا‌سنامۀ آن نیز موافقت کرده است، درست است؟

بله. در جلسه اخیر هیأت امنا نیز اصلاحاتی در اسا‌سنامه مدنظر بود که با پشتیبانی شهردار تهران، این اصلاحات در اسا‌سنامه در راستای بازتر شدن دست سازمان برای فعالیتهای فرهنگی و حضور جدی تر هیأت ‌امنای سازمان در برنامه‌ های سازمان به تصویب رسید.

آقای اوحدی موضوع مهم دیگری که دربارۀ سازمان همواره محل بحث بوده مسألۀ بودجه سازمان و تنگناهای مالی است که گویا امسال ببیشتر هم شده است. دربارۀ بودجه سازمان و نحوۀ تخصیص آن در سال ۹۷ چه اتفاقی رخ داده است؟

در سالهای ۷۵ تا ۷۸ مصوبه‌ ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که چهار درصد از درآمد شهرداری تهران به فعالیتهای فرهنگی اختصاص پیدا کند و به‌طور مشخص نام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای استفاده از آن درج شد. در سال ۸۰، مجلس اصلاحیه‌ ای بر این قانون وارد می‌کند و این چهار درصد بودجه را به‌ صورت عام به حوزۀ فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تخصیص می‌ دهد. مسیر تصویب بودجۀ ما بر اساس اسا‌سنامه از طریق شهرداری تهران است. متأسفانه در سال گذشته بودجۀ سازمان به دلایل مختلف از جمله موضوع تورم و رکود کشور، رقم قابلی نمی‌ شود. با بودجۀ فعلی متأسفانه سازمان اکنون تنها قادر است هشت درصد از بودجۀ تخصیص یافته در سال جاری را برای امور فرهنگی هزینه کند. در جلسۀ اخیر هیأت امنا این مسأله مطرح شد و هم رئیس شورای شهر و شهردار تهران دربارۀ این بودجه عنوان کردند که باید به طور کامل تخصیص پیدا کند و مصوبه‌ ای نیز برای جرح و تعدیل آن داشتند. امیدواریم در سال آتی با حمایت شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران بودجۀ مناسب و کارشناسی‌ شده، برای سازمان اختصاص پیدا کند.

کل بودجۀ درخواستی شما چقدر است؟

بودجۀ کل سازمان حدود ۲۰۰ میلیاد تومان است که بیش از نود درصد آن صرف امور جاری و نگهداری از ابنیه و حقوق پرسنل و نهادهای زیرمجموعه سازمان می‌شود. بودجۀ سال جاری کارشناسی‌ شده نبود و نظرات مدیران سازمان برای تصویب آن طی نشده بود. امیدواریم در سال ۹۸ این موضوع دچار تغییر اساسی شود. برای این منظور باید برنامه‌ های مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و ستاد سازمان لحاظ شود و بودجۀ به‌ اصطلاح از پایین به بالا بسته شود.

آقای اوحدی بازار شایعات پیرامون عزل‌ و نصب مدیران در سازمان این روزها داغ است. شما اما تا‌ به‌ حال نشان داده‌ اید که به‌ سادگی دست به ترکیب نیروهای اجرایی سازمان نمی‌ زنید. رویکرد مدیریتی شما در مواجهه با نیروهای انسانی و مدیریتی سازمان چگونه است؟

من بر این باورم یکی از منابع جدی سازمان منابع انسانی آن است و در کنار آنها مخاطبان سازمان و البته نهادهایی که این دو را به هم پیوند می‌دهند. منابع انسانی ما ظرفیت غنی و با تجربه‌ ای هستند که باید زمینه و بستر را برای تحقق ایده‌ های آنها را فراهم کرد. اگر جدولی برای تعیین صلاحیت ترکیب بسیاری از مدیران فرهنگسراها و مدیران مناطق ما تهیه شود خواهیم دید که بسیاری از آن‌ها شرایط احراز مدیریت محل خدمت خود را دارند و برای همین من چندان دست به تغییر آنها نزده‌ام. ارادۀ ما کارکردن با همین بدنه است که ظرفیتی بسیار ارزشمند هستند. البته باید قدری هم به خودمان مراجعه کنیم و ببینیم ما چقدر بستر برای کار آن‌ها فراهم کرده‌ایم و بعد از آن‌ها متوقع شویم.

اگر این حرف را بپذیریم باید این مسأله را هم قبول کنید که برخی از نهادهای بزرگ زیرمجموعۀ شما وضعیت مدیریتی قابل قبولی ندارند. مجموعۀ نشر شهر و باغ کتاب در زمرۀ همین بخشها هستند. دربارۀ این دو مجموعه نیز قرار بر تغییر نیست؟

باغ کتاب یک مجموعۀ بزرگ و قابل‌ توجه در زمینۀ فعالیتهای فرهنگی است اما ادارۀ آن با مشکلاتی مواجه است. برخی از این دست مکانها تحت شرایطی در اختیار سازمان برای بهره‌ برداری قرار گرفته است که کامل آماده بهره‌ برداری نبوده است. همین الان باغ کتاب با مشکل جدی تأمین نیروی برق مواجه است و اگر حمایت جدی شهردار تهران نبود، در ابتدای تابستان امسال این مکان تعطیل می‌شد و البته هنوز هم خطر تعطیلی آن هست. مسأله بعدی مشکل تأمین‌ نشدن بودجۀ متناسب با ظرفیت آنجاست و تنها خواست و دستور شهردار تهران بود که منجر به ادامۀ وضعیت کاری آن به شکل فعلی شد.

شنیده شده که سازمان شاید تصمیم به جدایی این مرکز از بدنه خود بگیرد. تصدیق می‌کنید؟

هر مجموعه‌ ای از سازمان اگر بخواهد از آن جدا و به دستگاه دیگری واگذار شود نیاز به مصوبۀ هیأت امنای ما دارد. دربارۀ باغ کتاب موضوع جدا‌شدن از سازمان مطرح نیست. این مجموع با یک کار کارشناسی اما توأم با عجله به سازمان تعلق گرفت اما برنامه‌ های خوبی برای ادامۀ فعالیت آن در نظر گرفته شده است و بنایی برای جدا کردن این مجموعه از سازمان نداریم.

آقای اوحدی به مشکلاتی دربارۀ این مجموعه اذعان دارید و به برخی عجله‌ ها در کارهای کارشناسی این مجموعه هم اذعان دارید. مطلع هستید که بسیاری از بدنه نشر کشور نسبت به قراردادهای واگذاری بهره‌ برداری از این مجموعه انتقاد دارند؟ پاسخی برای آنها دارید؟

در خصوص قراردادهایی هم که منجر به واگذاری بدنۀ این مرکز به بخش خصوصی برای استفاده به امضاء رسیده باید توجه کنیم که نه در اینجا که در هر مکان دیگری وقتی پای این قراردادها به میان می‌ آید رقبای نهاد بهره‌ بردار به صورت طبیعی برای آنها حاشیه‌ سازی می‌ کنند. تمامی واگذاری‌ های باغ کتاب در دورۀ قبل و در سال ۹۶ انجام شد. اعتقاد ما توجه به ضوابط و قوانین در این زمینه است و رعایت تمامی تشریفات قانونی. با این همه من فکر می‌ کنم هنوز از ظرفیت جدی این مجموعه استفاده نشده است. ما در هفتۀ آینده اعضای جدید هیأت مدیرۀ مؤسسۀ نشر شهر را معرفی خواهیم کرد. امیدواریم ترکیبی در این هیأت مدیره جدید معرفی شوند که بتوانند ظرفیتهای این مجموعه را احراز کنند.

تغییر هیأت مدیرۀ مؤسسۀ نشر شهر که باغ کتاب زیر مجموعۀ آن به شمار می‌رود، به معنی تغییر مدیریت این مجموعۀ بزرگ فرهنگی در آینده نزدیک است؟

من نمی‌خواهم وارد این دست تعبیرها شوم. مدیرعامل، مجری مصوبات هیأت مدیره است. سازمان حتماً تغییراتی در رویکردهای مدیریتی این مکان پیگیری می‌ کند. ما بیشتر به دنبال حل مشکلات فرآیندی و رویکردها و برنامه‌ های این مرکز هستیم که ان‌ شاء الله محقق می‌ شود. ما فعلاً روی تغییر هیأت مدیره متمرکزیم و این تغییر منجر به ایجاد توقعات و رویکردهای تازه‌ ای خواهد شد و مدیرعامل این مؤسسه نیز باید مجری این مصوبات باشد نگاه ما بر این است که هیأت مدیرۀ تازه از اصحاب کتاب و فرهنگ باشند و این دست فعالیتها را بشناسند. ما در این زمینه مشورت و از برخی نیز برنامه گرفته‌ ایم.

حالا که صحبت از کتاب و نشر است بفرمایید فرجام خانه موزۀ سیمین و جلال چه شد؟

کار تجهیز و بهره‌ برداری خانه موزۀ سیمین و جلال انجام شد اما بودجه‌ ای برای بهره‌ برداری آن در سال جاری وجود نداشت و موفق به بهره‌ برداری نشدیم. اگر منابعی برای این کار نباشد این منزل دچار فرسایش می‌ شود و امیدوارم برای این منظور فکری شود. سازمان، تجربه موفقی در اداره خانه موزه‌ها در تهران دارد. این تجربه بسیار غنی است و نباید از کنار آن به‌ سادگی گذشت. نباید عادت کنیم که تجربه را از نو شروع کنیم و برای این منظور باید ابزار و لوازم آن را فراهم کرد.

جناب اوحدی بحث دیگرم دربارۀ مناسبت محوری صرف برنامه‌ های سازمان است. به نظر شما اجرای مناسبتی برنامه‌ های فرهنگی سازمان جلوی شکل‌ گیری و اجرای برنامه‌ های ماندگار و با ثبات را نگرفته است؟

مناسبتهای ویژه بستری است برای کار فرهنگی ریشه‌ دار و فاخر و ماندگار. برای همین ما در ماه مبارک رمضان برنامۀ‌ تأثیرگذاری چون نمایش دریادلان را سی شب در مجموعه پارک دانشجو برگزار کردیم و یا مراسم اهدای جایزۀ فرهنگی غدیر و یا مراسم بزرگداشت هفتۀ آزادگان. همه این برنامه‌ها به مناسبتی برگزار شده اما منجر به یک حرکت فرهنگی تأثیرگذار شد. اربعین نیز یک مناسبت است ولی کار فرهنگی به این مناسبت منجر به یک حرکت فرهنگی اثرگذار خواهد شد. برای همین هم سازمان امسال قرارگاه فرهنگی اربعین را از همین حالا ایجاد کرده است که بزرگترین همایش انسانی مذهبی دنیا را تحت تأثیر برنامه‌های خود قرار دهد. ما مناسبتها را بستر اجرای برنامه‌ های اثرگذار بلند مدت می‌دانیم.

دربارۀ برنامه‌ ای مانند همایش پیاده‌ روی اربعین حسینی نیز این امر مرتب است. ما در سال گذشته شاهد بودیم که حجم برنامه‌ های شما برای این مراسم کاهش داشت. این سیاست در تناقض با آن‌چیزی که در بالا فرمودید نیست؟

آسیب جدی که همایش بزرگ پیاده‌ روی اربعین را تهدید می‌کند، دولتی‌ کردن برنامه‌ های اربعین است. مقام معظم رهبری بارها تأکید داشتند که این برنامه باید مردمی برگزار شود. ما نیز بر این باوریم که باید روح مردمی آن را حفظ کنیم. اگر ما به عنوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری از قرارگاه مردمی فرهنگی اربعین رونمایی کردیم نگاهمان این است که بستر و ظرفیت عظیمی برای این منظور از سوی مردم فراهم کنیم. امسال برنامۀ ما این است که هنرهای نمایشی کشور به‌ ویژه موضوع تعزیه را در مراسم اربعین مورد توجه جدی قرار دهیم و یک سوگواره شعر آدینی با موضوع اربعین را با حضور شعرای ایرانی و عراقی در این کشور برگزار کنیم. همچنین برنامه‌ های مردمی دیگری نیز با همکاری مردم عراق در دست اجرا داریم و یکسری اولویتهای دیگر در زمینۀ اطلاع‌ رسانی و یا تولید برنامۀ رادیویی و تلویزیونی برای این مراسم را مورد توجه جدی قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

ممنوعیت نمای رومی ؛ پیروزی یا قبول شکست؟

هر از چند گاهی خبر می‌رسد که در برخی شهرها استفاده از نمای رومی ممنوع گردیده است. عده ای از معماران و دانشجویان از تصویب این گونه ممنوعیت‌ها استقبال می‌کنند