تأثیر آب‌وهوا در جذب گردشگر

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم امیرحسین قریشی، پژوهشگر نوشت: «ارتباط بین ملل و جوامع مختلف در تحقق این زمینه‌ها و شرایط، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. همان‌طور که منابع اقتصادی، راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی، نیازهای فرهنگی و ارتباطات تاریخی و اجتماعی از ضروریات ارتباط مستمر و مداوم بین کشورها و ملل مختلف است و از زیرساخت‌های توسعه به حساب می‌آید، نمی‌توان از عامل اقلیم و آب‌وهوا و تأثیر آن بر توسعه و تحول در بخش توریسم غافل بود، چرا که این مقوله از شرایط و زمینه‌های اولیه و اصلی ارتباطات بین کشورها و حتی بین مناطق و سرزمین‌های یک کشور و یا منطقه محسوب می‌گردد. ایران علاوه بر توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی از نظر موقعیت مکانی و آب‌وهوا شرایط مطلوب و منحصر‌به‌فردی را در منطقه، خصوصاً در خاورمیانه دارا است به‌طوری که ایران به‌عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب نقش بسیار مهمی در ارتباطات ملل شرق و غرب ایفا کرده است.


در شمال فلات ایران دریای خزر واقع شده و بخش شمال دریای خزر تا اقیانوس منجمد شمالی به دلیل اقلیم سرد، شرایطی برای ارتباط بین تمدن‌‌ها در تمام فصول سال نداشته و ندارد و در این موقعیت در جنوب فلات ایران به دلیل گسترۀ وسیع اقیانوس هند تا قارۀ قطب جنوب، معبر خشکی برای ارتباط گسترده وجود ندارد. لذا موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای مطلوب و سایر شرایط و زمینه‌ها موجب شده تا ایران از قدیم‌الایام در مسیر ارتباطی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها قرار گیرد.

از جهتی دیگر قنات پس از ابداع در کشور ایران، به‌علت کارایی مناسب و مطلوب در دیگر نقاط کره زمین گسترش یافت و آب زیرزمینی را در دسترس استفاده‏‌کنندگان آن قرار داد. مطالعات، نشان‌دهندۀ ده هزار کیلومتر قنات و سیصد هزار چاه در مسیر این قنات‌ها در بستر شهرهای ایران است. به‌ منظور بهره‌‏برداری از قنوات برای اهداف گردشگری باید به توسعۀ پایدار توجه شود.

این مسئله به‌معنای بهره‌‏برداری مسئولانه، بابرنامه و معقول از این منابع آبی است. گردشگری مزایای بسیاری از جمله تبادل فرهنگی، رونق کسب‌و‌کار‏های بومی، اشتغال‏‏‌زایی برای ساکنان و نزدیکی بیشتر جوامع با یکدیگر دارد. بررسی پیشینه و ساختار قنات‏‌ها در ایران و سایر نقاط جهان نشان‌دهندۀ دانش فنی زیاد، ظرافت و نگهداری مناسب از این منابع آب‌رسانی است. تغییرات اقلیمی، عدم نگهداری و مدیریت نامناسب قنات‏‌ها و گسترش روش‏‌های نوین آب‌رسانی به خشک‌شدن بسیاری از قنات‌‏ها در کشور ایران منجر شده است.

محققان دریافتند که تغییر الگوهای آب ‌وهوایی بر مناطقی که جذب توریست با شرایط خاصی دارند، بسیار مهم است. آگاهی درباره تغییرات سریع اقلیمی سیاره زمین و تاثیرات آن بر محیط طبیعی برای اهداف گردشگری بسیار مهم است. نقش تغییرات آب‌وهوایی در گردشگری همیشه موردنظر بوده است اما در بخش‌هایی که جذب گردشگر شرایط خاصی دارد، مانند مناطق کوهستانی و ساحلی بسیار مهم‌تر می‌شود. آب‌و‌هوا یک مورد ضروری برای گردشگری، به‌ خصوص در سواحل، طبیعت و گردشگری ورزش‌های زمستانی است. تغییر الگوهای آب‌وهوایی در مقاصد توریستی و کشورهایی که جذب توریسم به مقاصد خاصی دارند، در رفاه گردشگران و تصمیمات آنها تأثیر خواهد گذاشت.

در واقع تغییر الگوهای آب‌و‌هوایی بر جذب گردشگر، کسب‌و‌کارهای گردشگری، جوامع میزبان، صنایع دستی و ساختمانی تأثیر خواهد گذاشت.در کشورهای کوچک که گردشگری یک فعالیت اقتصادی عمده است، هرگونه کاهش در ورودی توریسم تأثیر جدی بر این صنعت و در نتیجه اقتصاد آن منطقه می‌گذارد.

آمارها نشان می‌دهد که ۵ درصد از کربن منتشرشده در سطح جهان، نتیجۀ فعالیت‌های صنعت گردشگری است. بخش حمل‌ونقل بیشترین سهم (۵ درصد) را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد و حمل‌ونقل هوایی بیشترین میزان آلودگی را موجب می‌شود. سهم بخش اقامت برای تولید گازهای گلخانه‌ای ۲۰ درصد است. با اتخاذ اقدامات زیست‌محیطی در بخش اقامت می‌توان میزان تولیدات گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

منبع: روزنامه روزان؛ ۱۳۹۷٫۵٫۲۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

اساسنامۀ شرکت بازآفرینی شهری ایران تصویب شد

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران از تغییر اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران از "شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری" به "شرکت بازآفرینی شهری ایران" و تصویب آن خبر داد.